Benjamin Grünfeld-

Jag lovade ju jag skulle berätta lite om föredraget som var tidigare idag.

Det kom en gammal man till skolan. Han skulle fylla 80 år detta år.
Han var väldigt djup i det han berättade. Mycket känsla och det berörde.
Det är svårt för mig som satt där och lyssnade att försöka tänka mig in i hans
situation. Hur mycket jag än försöker förstå, så förstår jag ändå inte hur jävligt
det var där. Han har skrivit en bok om hur hans tonårsliv i Auswitch var.
Den heter "Tonåring i Hitlers dödsläger".

Benny deporterades dit med sin familj från Ungern som 16-åring våren 1944.
Genom skicklighet och en närmast otrolig tur undgick han att bli avrättad.
Flera gånger var han en hårsmån från döden, men varje gång lyckades han gömma sig.

Benny, hans mor och far, och två bröder var det som fördes dit.
Hans mor fick gå direkt till gaskammaren. Hans far som var för gammal
och hans bror som var för ung fick också gå till gaskammaren.
Men Benny och hans äldre bror dög för slavar.
De fick soppa med gräs, grönsaker och sniglar till mat.
hade de tur fick de några få köttbitar i också.

Benny blev dömd till döden sammanlagt 3 gånger.
Men han lyckades att gömma sig alla gångerna.
Hans överlevande var tack vare att han kunde teckna.
Han fick jobba, och teckna. Hans äldre bror var utbildad
guldsmed. Så han var också en intressant arbetskraft.

De var de enda i bennys familj som överlvede.
Hans bror flyttade till L.A. tror jag det var. För han klarade
inte av alla ny nasister i Sverige. Men han gick tyvärr bort för två veckor sen
nu på Söndag.

Ja, det var lite kort om allt. Det var så mycket intressant och hemskt som han
berättade. Men det där var lite om hur han överlvede osv.
Får ni chansen att lyssna på honom, så GÖR DET!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback