Hemmagjorda ansiktsmasker

TORR HY:

- Mosa en advokado. Täck hela ansiktet och låt verka i 15 min.

- Honung blir lent för huden och passat ihop med gröna vindruvir och äggula.

- Melon och gurka fungerar bra om man känner sig svullen runt ögon eller mun.
Mosa en bit melon eller gurka och låt det svalka i ansiktet.




FET HY:

- Om du har acne, är papaya bra. Mosa den och låt verka i minst 15 min.

- Koka 5 plommon mjuka, och låt stå och svalna. Skala dom sedan och
mosa innehållet. Blanda gärna med 1 msk sesamolja.

- Äggvita, uppvispat till skum eller bara som det är.
Torkar ut hyn, vilket är bra för fet hy.
Lägg på T-zonen. (panna näsa & haka)

NORMAL HY:

- Jordgubbsmasker är väldigt bra för normal hy. Finns att köpa på  t.ex. Åhléns.




Honungsmask för ansiktet

· 1 tsk honung
· 2 droppar citron
· 2 droppar vinäger

Rör om och smörj in ansiktet, låt vara i ca 15-20 min.
Stänger porer och tar bort synliga blodkärl och huden får en ljusare ton med lyster.




Äppelmask för ansiktet

· Äpple
· Mjölk
· Ingefära

Skala ett äpple, koka och mosa det. Häll sedan över med mjölk så äppelmoset täcks. Blanda sedan med en nypa ingefära och mixa.
När det kallnat, smörj in ansiktet och låt vara i 15-20 min

Rengör ansiktet från bakterier och smuts.
Mjölken i ansiktsmasken gör huden mjuk och smidig.
Ansiktet får en ljusare nyans med lyster. Denna masks håller i 7 dagar.




Potatismask för händer

Kokt mosad potatis med mjölk.

Hjälper till att ta bort synliga blodkärl, torrhet och trötthet på händerna. Ger händerna liv och lyster tillbaka. 15 min behandling.

Mask mot Mörka ringar under ögonen

Lägg råa, tunna potatisskivor på ögonlocken i 15 min.



Röda ögon?

· Svart besk Te

Doppa med bomull i kroppstempererat te och lägg på ögonlocken i 15 min. Upprepa behandlingen igen när teet kallnat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback